در صورت مغایرت اطلاعات شهید ، مراتب را اعلام فرمایید باسپاس
شهید حسن طهرانی مقدم
نــام :
حسن
نـام خـانوادگـی :
طهرانی مقدم
نـام پـدر :
محمود
تـاریخ تـولـد :
1338/08/06
مـحل تـولـد :
تهران
سـن :
52 سـال
دیـن و مـذهب :
اسلام شیعه
اطـلاعات بـیشتر
وضـعیت تاهل :
متاهل
شـغل :
پاسدار
مـلّیـت :
ایران
دسـته اعـزامـی :
اطـلاعاتی مـوجود نـیست
مسئولیت نظـامی :
بنیانگذار صنعت موشکی کشور
درجـه نظـامی :
سردار
تـحصیـلات :
فوق لیسانس
بـیوگـرافـی
وصـیت نـامه
شـرح شـهادت

از فرماندهان سپاه پاسداران انقـلاب اسـلامی وبنیانگذار صنعت موشکی کشور (شهید). او در محله سرچشمه تهران به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران گذراند و در همان زمان با حضور درمسجد محل، احکـام و معـارف اسـلامی را فرا گرفت . او در سال ۱۳۵۶ در رشته صنایع مدرسه عالی تکنیک و منفیسی در مقطع فوق دیپلم قبول شد و در سال ۱۳۵۸ در مقطع لیسانس در همـان رشـته ادامـه تحـصیل داد و موفـق بـه اخـذمـدرک مهندسی گردید.از فرماندهان سپاه پاسداران انقـلاب اسـلامی و بنیانگذار صنعت موشکی کشور.

با گسترش دامنه انقلاب در سال ۱۳۵۷ به صف انقلابیون پیوست و در تیر ماه ۱۳۵۹ به عضویت سپاه پاسداران درآمد و یک ماه پس از آغاز جنگ تحمیلی به جبهه های نبرد شتافت و سـال بعـد از سـوی فرمانده کل سپاه پاسداران، به عنوان فرمانده پشتیبانی کننده آتشهای خمپارهای سپاه معرفی گردید. در سال ۱۳۶۱ با ۱۸۰ قبضه توپ که از نیروهای بعثی در عملیـات فتح المبین بـه غنیمـت گرفتـه شـد، توپخانه سپاه و مرکز تحقیقات فنی توپخانه را در اهواز تأسیس کرد و در آبان مـاه سـال بعـد، مـأمور راه اندازی و سازماندهی فرماندهی و احد موشکی زمین به زمین سپاه شد.

 طهرانی مقدم، در اسفند ۱۳۶۳ در پاسخ به حملات مکرر موشکی رژیم بعث به شهرهای کـشور، یـک فروند موشک به کرکوک و دو فروند به بغداد شلیک کرد که به بانک رافدین و باشگاه افسران ارتـش عراق در بغداد اصابت کرد و خسارات جانی و مالی فراوان بر جای گذاشت .

چند مـاه پـس از آن در شهریور ۱۳۶۴ به سمت فرمانده و احد موشکی نیروی هـوایی سـپاه منـصوب شـد و در اواخـر سـال۱۳۶۶ با تلاش خستگی ناپذیر به سامانه موشکی و راکت ساخت کشور به نام نازعات با برد حداکثر ۱۵۰ کیلومتر دست یافت. او در سال ۱۳۷۷ برای ارتقای توان دفاعی کشور و مقابله با تهدیدات روز افزون امریکـا و اسـرائیل و بازدارندگی دشمن، موشک شهاب ۳ را با برد 1200 کیلومتر به مرحله تولید رساند کـه در سـالهـای بعد بر میزان دقت و برد آن افزوده شد. وی در مهرماه سال ۱۳۸۴ به عنـوان جانـشین نیـروی هـوایی سپاه پاسداران منصوب گردید و در آذر ماه سال بعد به ریاست سازمان جهاد خودکفایی سپاه رسید. طهرانی مقدم، علاوه بر هوش، استعداد و خلاقیـت فـراوان فنـی، فـردی بـا اخـلاص بـود و اراده‏ای پولادین و پشتکاری فراوان در انجام طرحهای نظامی داشت و از مدیریتی عالی در جـذب نیـروهـای متخصص و جوان برخوردار بود. او با و جود اشتغال تمام و قت به کار اداری، از ورزش غافـل نبـود و از کوهنوردان و رزیده به شمار میرفت. همچنین در کمک به افراد نیازمند و مؤسسات خیریه پیـشقدم بود. حسن طهرانی مقدم، در ۵۲ سالگی هنگام آماده سازی آزمایش موشکی، بـر اثـر انفجـار زاغـه مهمـات پادگان شهید مدرس کرج به شهادت رسید.

اطـلاعات بـیشتر
جـزئیات شـهادت
تـاریخ شـهادت :
1390/08/21
کـشور شـهادت :
ایران
مـحل شـهادت :
پادگان ملاردکرج
عـملیـات :
اطـلاعاتی مـوجود نـیست
نـحوه شـهادت :
انفجار زاغه مهمات
اطـلاعات مـزار
مـحل مـزار :
بهشت زهرا(س)
وضـعیت پـیکر :
مـشـخـص
موقـعیت مـزار در گـلزار شـهدا
قـطعـه :
24
ردیـف :
75
شـماره :
25
تـصویر مـزار
grave shahid
اسـناد و مـدارک
خـاطـرات
کـتابخـانه
فـضای مجازی
مـحتوایـی مـوجود نـیست
مـحتوایـی مـوجود نـیست
درصورتی که تصویر، اطلاعات و یا خاطره ای مرتبط با شهید در اختیار دارید با ما به اشتراک بگذارید
ابتدا دسته بندی محتوای ارسالی خود را مشخص نمایید
گـزارش خـطای اطـلاعات
اگر تناقضی در مشخصات درج شده و مشخصات شهید وجود دارد ما را مطلع کنید