در صورت مغایرت اطلاعات شهید ، مراتب را اعلام فرمایید باسپاس
شهید ابراهیم مولوی
نــام :
ابراهیم
نـام خـانوادگـی :
مولوی
نـام پـدر :
محمدکاظم
تـاریخ تـولـد :
1329/9/11
مـحل تـولـد :
خراسان رضوی
سـن :
65 سـال
دیـن و مـذهب :
اسلام شیعه
اطـلاعات بـیشتر
وضـعیت تاهل :
متاهل
شـغل :
سرهنگ نیروی زمینی ارتش( بازنشسته)
مـلّیـت :
ایرانی
دسـته اعـزامـی :
اطـلاعاتی مـوجود نـیست
مسئولیت نظـامی :
اطـلاعاتی مـوجود نـیست
درجـه نظـامی :
اطـلاعاتی مـوجود نـیست
تـحصیـلات :
اطـلاعاتی مـوجود نـیست
بـیوگـرافـی
وصـیت نـامه
شـرح شـهادت

گذری بر زندگی شهید ابراهیم مولوی

شهید ابراهیم مولوی انسان جامع و وارسته ای بود وی در سال ۱۳۲۹ در روستای بام از توابع شهرستان اسفراین در خراسان شمالی کنونی«خراسان » دیده به جهان گشود. دوره ابتدایی را در دبستان ابوریحان بیرونی بام ، سیکل اول «متوسطه اول یا راهنمایی»را در شهرستان اسفراین دبیرستان ابو سعید ودور ه متوسطه دوم «سیکل دوم» را در دبیرستان اسرار سبزوار گذراند. وپس از طی تحصیلات در سال ۱۳۴۹ موفق به اخذ دیپلم گردید . سپس وارد آموزشکده افسری گردید .

در تابستان ۱۳۵۴ برای آموزش به آمریکا اعزام گردید و پس از بازگشت در ارتش مشغول خدمت گردید .همچنین درهمین سال ازدواج نمود که تو سه فرزند را تربیت و تحویل جامعه داد .

وی در سال ۱۳۸۰ پس از ۳۰ سال خدمت در ارتش بازنشسته گردید . در همین دوران برای حج تمتع ثبت نام کرد تا این که پس از یازده سال انتظار در سال ۱۳۹۴ به همراه همسرشان به حج تمتع اعزام شدند.

به هنگام سقوط جرثقیل در کعبه ، در محدوده ۲۰ متری حادثه حضور داشت . وی پس از بجا آوردن اعمال و رمی جمرات ، هنگام بازگشت به سمت چادرها در میان خیل جمعیت گرفتارآمد و جان به جان آفرین تسلیم نمود.

وی در مدت حیات خویش به آموختن اكتفا نكرد، بلكه عمل كردن را سرلوحه كار خویش و لازمه آموختن قرار داد و قله های كمال را با دو بال علم و عمل فتح كرد و موفقیت او نیز مرهون هماهنگی بین این دو مهم بود؛ چرا كه ناهماهنگی بین علم و عمل چه بسا انسان را از رسیدن به ساحل خوش بختی محروم می سازد و در گرداب نیستی می افكند. صفحه صفحه زندگی این رادمرد ،حاكی از ایمان و ایثار و اخلاص است و بدین سبب حیات سبزش برای ما آموزنده خواهد بود.

به حُسن و خلق و وفا كس به یار ما نرسد

تو را در این سخن انكار كار ما نرسد

اگر چه حُسن فروشان به جلوه آمده اند

كسی به حسن و ملاحت به یار ما نرسد

خصوصیات اخلاقی شهید

۱-نمازهای واجب را اول وقت و به جماعت میخواند.

۲-خواندن نماز شب واتصال آن به وقت نماز صبح بطور مداوم

۳-همیشه با وضو بود و به این کار توصیه می کرد.

۴- شرکت در مراسم سینه زنی ونوحه سرائی در ایام شهادت معصومین (ع)

۵-در بیشتر مواقع در حال واحوال خود به سر برده وبا به دست گرفتن تسبیح به ذکر صلوات مشغول وبعضا خلوط گاهی برای خود پیداکرده در حال خواندن نماز های مستحبی وقرآن بود .

۶- نوع لباس پوشیدن شهید ابراهیم مولوی همیشه ساده و بی پیرایه بود، زیرا معتقد بود که انسان باید غرور و خودپسندی های خود را از میان بردارد و نفسش را تنبیه کند و از هر چیزی که او را به رفاه و آسایش مُضر می کشاند و عادت می دهد، پرهیز کند تا نفسش پاک شود. هم چنین تزکیه و سرکوبی هوای نفس، موجب خواهد شد تا انسان برای کارهای سخت تر و بالاتر، آمادگی پیدا کند.

۷- روحیه دستگیری از محرومان و درماندگان، از صفات بارز شهید مولوی بود.

۸-تواضع و فروتنی شهید مولوی، مسلمانی بسیار متواضع و بدون تکبر بود.

یكی از خصیصه های اخلاقی شهید تواضع و فروتنی است كه از صفات پسندیده و سفارش شده، در اسلام است. خصلت های ایشان ممتاز بود. ایشان در عین آن متانت و ابهتی كه داشت ـ به لحاظ شخصیت فردی ـ در عین حال، حالت تواضع و برخورد بسیار مؤدبانه ، پر از احساس و عاطفه همراه با روان شناسی اصیل ژرف اسلامی را داشتند. ایشان معمولاً با صفا و نشاط بودند و صداقت كامل در قضاوت ها و اظهار نظرهایشان به چشم می خورد، که به انسان اعتماد و اطمینان می بخشید.

۹- یكی از صفات شهید ، پذیرفتن حق بود، حتی اگر به ضرر او تمام می شد. همین كه می فهمید سخنی حق است، آن را می پذیرفت و این بیانگر صفای روح آن اسوه اخلاق است.

۱۰- یكی از ویژگی های اخلاقی شهید ، نظم بود. اگر نگاهی كوتاه به زندگی ایشان داشته باشیم تمام زندگی اش مشحون به نظم است و موفقیت چشم گیرش بیشتر در گرو نظم بوده و بدین وسیله این مسیر را با افتخار پیموده است.

۱۱- یكی از صفات پسندیده شهید صبر در مقابل ناملایمات بود. هر گاه با مشكلی مواجه می شد، عصبانی نمی شد؛ بلكه با صبر و متانت آن را حل می كرد. ایشان به قدری صبر و ملایمت و متانت به خرج می داد كه انسان را خجالت زده می كرد. در سرتاسر زندگی این مرد مبارز و باتقوا یك مورد حتی عصبانیتی بی مورد به یاد نداریم.

۱۲-كمك به همسر در كارهای منزل و نظارت بر رفتار و فرزندان، یكی از خصلت های امامان معصوم است. شهید از این خصلت پسندیده بهره مند بود. او در منزل شریكی دل سوز برای همسرش بود. خرید لوازم مورد نیاز، رسیدگی به باغچه ها و گاهی شستن ظروف آشپزخانه از جمله كارهایی بود كه ایشان در منزل انجام می دادند. به درس بچه ها رسیدگی جدی می كردند. از وضع درس و مشكلات شان می پرسیدند و به آن ها كمك می كردند. در منزل اسراف و استفاده بی مورد و بی حد و حصر كم تر مشاهده می شد و این مدیون نظارت ایشان بر امور منزل بود.

۱۳-يكي از ويژگي هايش، عمل به احكام ديني با دقت كامل بود. او سعي مي كرد تا هميشه نماز خود را در وقت فضيلت و به جماعت اقامه نمايد. وی در پرداخت خمس و سهم امام، بسيار دقيق و حساس بود او براي خود سال مالي انتخاب كرده بود و به طور مرتب اين وظيفه شرعي را انجام مي داد.

۱۴- وی هميشه مي گفت وظيفه ما جلب رضايت خداوند است. رضا الله رضانا يعني رضايت خداوند، رضايت ماست. او جزو كساني بود كه به خداوند اطمينان كامل داشت ودر همه چيز به او توكل كرده بود. مصداق آيه «و من يتوكل علي الله فهو حسبه» بود.

معيار رفتار او با ديگران براساس ميزان پايبندي آنان به عقايد و رفتار اسلامي بود. انساني كاملاً حق گرا بود و حتي پيوندهاي نسبي و سببي هم باعث دوري وي از اين شيوه نمي گرديد. در واقع وی به آيه «محمد رسول الله والذين معه اشداء علي الكفار رحماء بينهم» در همه اوقات، عمل مي كرد. او بر همين اساس بسيار با افراد خانواده و همچنين فامیل و همسایگان ، مهربان بود.

اطـلاعات بـیشتر
جـزئیات شـهادت
تـاریخ شـهادت :
1394/7/2
کـشور شـهادت :
عربستان سعودی
مـحل شـهادت :
منا
عـملیـات :
اطـلاعاتی مـوجود نـیست
نـحوه شـهادت :
ازدحام جمعیت
اطـلاعات مـزار
مـحل مـزار :
بهشت زهرا(س)
وضـعیت پـیکر :
مـشـخـص
موقـعیت مـزار در گـلزار شـهدا
قـطعـه :
50
ردیـف :
134
شـماره :
20
تـصویر مـزار
grave shahid
اسـناد و مـدارک
خـاطـرات
کـتابخـانه
فـضای مجازی
مـحتوایـی مـوجود نـیست
مـحتوایـی مـوجود نـیست
درصورتی که تصویر، اطلاعات و یا خاطره ای مرتبط با شهید در اختیار دارید با ما به اشتراک بگذارید
ابتدا دسته بندی محتوای ارسالی خود را مشخص نمایید
-->
گـزارش خـطای اطـلاعات
اگر تناقضی در مشخصات درج شده و مشخصات شهید وجود دارد ما را مطلع کنید