در صورت مغایرت اطلاعات شهید ، مراتب را اعلام فرمایید باسپاس
شهید گاگیک تومانیان
نــام :
گاگیک
نـام خـانوادگـی :
تومانیان
نـام پـدر :
سرکیس
تـاریخ تـولـد :
1340
مـحل تـولـد :
تهران
سـن :
26 سـال
دیـن و مـذهب :
مسیحی
اطـلاعات بـیشتر
وضـعیت تاهل :
اطـلاعاتی مـوجود نـیست
شـغل :
اطـلاعاتی مـوجود نـیست
مـلّیـت :
ایرانی
دسـته اعـزامـی :
اطـلاعاتی مـوجود نـیست
مسئولیت نظـامی :
اطـلاعاتی مـوجود نـیست
درجـه نظـامی :
اطـلاعاتی مـوجود نـیست
تـحصیـلات :
دیپلم
بـیوگـرافـی
وصـیت نـامه
شـرح شـهادت

شهید گاگیک تومانیان فرزند «آقای سرکیس و خانم هاسمیک تومانیان داری یک برادر و یک خواهر است. او فرزند کوچک این خانواده بود». گاگیک در شهریور ماه، سال ۱۳۴۰ هجری شمسی (۲۷ آگوست (۱۹۶۱) چشم به جهان گشود.

گاگیک تحصیلات ابتدایی را در مدرسه ارامنه هور گذراند و دوره دبیرستان را در مدارس ارامنه کوشش داوتیان و کوشش مریم فرا گرفت. سپس ادامه تحصیل داد و از مدرسه عالی بازرگانی فارغ التحصیل شد.

گاگیک در خردسالی به «عضویت باشگاه ورزشی فرهنگی آرارات در آمد و عضو فعال و فداکار آن بود. او از سوی آرارات به شعبه های این سازمان در تبریز و ارومیه اعزام شد و با فداکاری و شور جوانی خود در مقام سرپرست و مسئول سازماندهی جامعه ارامنه آن دو شهر در تربیت نوجوانان و جوانان با روح ملی و عقیدتی و انجمن کوشید و ثمره ای چشمگیر از خود برجای گذاشت».

گاگیک تومانیان در «بهمن ماه ۱۳۶۵ (فوریه ۱۹۸۶ میلادی) خود را برای خدمت معرفی کرد. او مطابق تربیت عقیدتی خود تا آن زمان در عرصه اجتماعی ارامنه ایران خدمت گسترده ای انجام داده بود. دوره آموزشی خدمت را در شهرهای شاهرود سپس شیراز گذراند. سپس برای خدمت به لشکر ۶۴ ارومیه اعزام شد و پس از آن به پادگان مریوان (پنجوین) اعزام شد و در آنجا در ۲۴ مرداد ماه ۱۳۶۶ (۱۵ آگوست ۱۹۸۷) به شهادت رسید».

تشییع پیکر این شهید در ۲۲ آگوست با حضور بیش از هزار نفر از ارامنه و مسلمان انجام شد. در میان آنان نمایندگان خلیفه گری و نهادهای اجتماعی ارمنی، دو نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی، نماینده معاونت ایثارگران نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ارتشیان و پرچمداران حضور داشتند. مراسم مذهبی تدفین در کلیسای مریم مقدس به ریاست اسقف اعظم آرداک مانوکیان؛ خلیفه ارامنه تهران، برگزار شد. سپس پیکر آن شهید را به آرامگاه ارامنه نوربوراستان تهران منتقل و در جایگاه ویژه شهیدان به خاک سپرده شد».

شهرداری تهران به پاس رشادت و ایثارگری این شهید عزیز، میدانی در تهران (میدان شعاع) را به نام شهید گاگیک تومانیان نام گذاری کرد. در سال ۱۳۹۶ هجری شمسی طی مراسمی از مجسمه شهید گاگیک تومانیان در این میدان، توسط مادر شهید و معاون شهردار تهران، با حضور جمعی از مسئولان دولتی، رونمایی شد.

اطـلاعات بـیشتر
جـزئیات شـهادت
تـاریخ شـهادت :
1366/05/05
کـشور شـهادت :
ایران
مـحل شـهادت :
مریوان
عـملیـات :
اطـلاعاتی مـوجود نـیست
نـحوه شـهادت :
درگیری با دشمن
اطـلاعات مـزار
مـحل مـزار :
شهدای ارامنه نوربور استان تهران
وضـعیت پـیکر :
مـشـخـص
موقـعیت مـزار در گـلزار شـهدا
قـطعـه :
اطـلاعاتی مـوجود نـیست
ردیـف :
اطـلاعاتی مـوجود نـیست
شـماره :
اطـلاعاتی مـوجود نـیست
تـصویر مـزار
grave shahid
اسـناد و مـدارک
خـاطـرات
کـتابخـانه
فـضای مجازی
مـحتوایـی مـوجود نـیست
مـحتوایـی مـوجود نـیست
درصورتی که تصویر، اطلاعات و یا خاطره ای مرتبط با شهید در اختیار دارید با ما به اشتراک بگذارید
ابتدا دسته بندی محتوای ارسالی خود را مشخص نمایید
-->
گـزارش خـطای اطـلاعات
اگر تناقضی در مشخصات درج شده و مشخصات شهید وجود دارد ما را مطلع کنید