در صورت مغایرت اطلاعات شهید ، مراتب را اعلام فرمایید باسپاس
شهید امین جیزان
نــام :
امین
نـام خـانوادگـی :
جیزان
نـام پـدر :
رزیج
تـاریخ تـولـد :
1339
مـحل تـولـد :
اهواز
سـن :
20 سـال
دیـن و مـذهب :
سایر
اطـلاعات بـیشتر
وضـعیت تاهل :
اطـلاعاتی مـوجود نـیست
شـغل :
اطـلاعاتی مـوجود نـیست
مـلّیـت :
ایرانی
دسـته اعـزامـی :
اطـلاعاتی مـوجود نـیست
مسئولیت نظـامی :
اطـلاعاتی مـوجود نـیست
درجـه نظـامی :
اطـلاعاتی مـوجود نـیست
تـحصیـلات :
دیپلم
بـیوگـرافـی
وصـیت نـامه
شـرح شـهادت

 شهید امین جیزان فرزند آقای رزیج و خانم بلوره در خانواده ای مذهبی و متوسط در تاریخ یکم دی ماه ۱۳۳۹ هجری شمسی به دنیا آمد. غسل تعمید این شهید در همان اوان کودکی توسط رهبر وقت جامعه صابئین مندایی ایران؛ گنزورا جبار طاووسی، انجام شد. 

امین جیزان، دوره ابتدایی و راهنمایی را در مدرسه جعفری اهواز و دوره متوسطه را در دبیرستان مصطفی خمینی (شاهپور سابق) طی کرد. شهید امین به علم و دانش علاقه وافر داشت. او دیپلم خود را با موفقیت و معدل هیجده در رشته ریاضی دریافت کرد. شهید امین جیزان جوانی مهربان و مقاوم بود. پدر او در میناکاری مهارت داشت. شهید قبل از دوران خدمت در مغازه پدر مشغول به میناکاری بود. نظر پدر و استادکاران بر این بود که شهید امین جیزان در آینده استادکار ماهری خواهد شد. 

شهید جیزان در امور اجتماعی و مذهبی نیز فردی پیشگام و فعال بود. او به مسائل مذهبی و دین مندایی علاقه وافری داشت. امین جیزان در نوجوانی به مقام روحانی اشکندا  رسید ( مندایی به فردی گویند که در امور دینی یار و مددرسان شخص روحتنی است).

 شهید جیزان یکی از صدها جوان صابئین مندایی بود که در دوران انقلاب با جوانان محله در  مسائل فرهنگی و اجتماعی مشارکت داشت و زمان جنگ تحمیلی نیز در دفاع از میهن خویش؛ ایران، بسیار کوشا بود. با شروع جنگ تحمیلی، این شهید عزیز به خدمت سربازی رفت. او خدمت به مردم و سرزمینش را در راستای وظیفه ملی و دینی خود می دانست. 

این شهید عزیز، دوران آموزشی خود را به همراه برادرش در پادگان صفر یک کرمان سپری کرد. هردو برادر به لشکر ۹۲ زرهی اهواز اعزام شدند. شهید جیزان در گردان فنی مهندسی خدمت کرد. 

در زمان شروع جنگ، زمانی که دشمن چندین روستا و شهرهای بستان، هویزه و سوسنگرد را اشغال نمود و قصد محاصره شهر اهواز را داشت با کمترین امکانات، به سمت دشمن و مناطق جنگی، اعزام شد. در دوران سربازی خود همواره در خطوط مقدم جبهه حضور داشت و در کلیه عملیات رزمی پیشتاز و زبان زد فرماندهانش بود. 

شهید جیزان، با رشادت و جان افکنی همدوش همرزمانش در تاریخ ششم مهرماه سال ۱۳۵۹ در عملیات نظامی در جبهه کوشک طلایه ، توسط دشمنان این سرزمین، به شهادت نائل آمد. 

مراسم تشییع جنازه این شهید بزرگوار، به دلیل اینکه مصادف بود با اوایل شروع جنگ و شهر و سکنه آن آشفته بود و همچنین شهر زیر حملات توپخانه و بمباران بوده است، با حضور روحانیت صابئین مندایی، همکیشان، همکاران شرکت مخابرات، خانواده شهید، بسیاری از دوستان و همسایگان شهید و خانواده ایشان برگزار گردید. این شهید بعد از تشییع در محل گلزار شهدای صابئین مندایی اهواز، به خاک سپرده شد.

اطـلاعات بـیشتر
جـزئیات شـهادت
تـاریخ شـهادت :
1359/07/06
کـشور شـهادت :
اطـلاعاتی مـوجود نـیست
مـحل شـهادت :
طلائیه
عـملیـات :
اطـلاعاتی مـوجود نـیست
نـحوه شـهادت :
بمباران هوایی
اطـلاعات مـزار
مـحل مـزار :
گلزار شهدای صابئین مندایی اهواز
وضـعیت پـیکر :
مـشـخـص
موقـعیت مـزار در گـلزار شـهدا
قـطعـه :
اطـلاعاتی مـوجود نـیست
ردیـف :
اطـلاعاتی مـوجود نـیست
شـماره :
اطـلاعاتی مـوجود نـیست
تـصویر مـزار
gol
اسـناد و مـدارک
خـاطـرات
کـتابخـانه
فـضای مجازی
مـحتوایـی مـوجود نـیست
مـحتوایـی مـوجود نـیست
درصورتی که تصویر، اطلاعات و یا خاطره ای مرتبط با شهید در اختیار دارید با ما به اشتراک بگذارید
ابتدا دسته بندی محتوای ارسالی خود را مشخص نمایید
-->
گـزارش خـطای اطـلاعات
اگر تناقضی در مشخصات درج شده و مشخصات شهید وجود دارد ما را مطلع کنید